15 jarig bestaan
Tussen droom & daad was dit jaar het thema van de Maand van de Geschiedenis. Een mooi onderwerp, want ieder mens koestert dromen. Maar lukt het ook om ze te realiseren?
Vijftien jaar geleden maakte ik van mijn droom – het hebben van een eigen historisch bureau – werkelijkheid. Cluysenaer Historisch Onderzoek en Communicatie (CHOC) zag het levenslicht. Daar ging het nodige aan vooraf, want zoiets doe je niet zomaar. Je moet veel vragen beantwoorden zoals: “Kan ik het?” en “Durf ik het?”
De creatiespiraal van Marinus Knoope hielp mij op weg. Ik visualiseerde mooie opdrachten en gelukkige klanten en begon er echt in te geloven. “Het idee is prima en je bedrijfsplan is goed uitgewerkt, maar besef dat dit een arbeidsintensieve onderneming is,” aldus enkele heren van Kamer van Koophandel en Rabobank na de eerste bedrijfspresentatie. Dat klonk dreigend én bemoedigend.
Eén van mijn eerste opdrachten viel mij min of meer in de schoot. Zoiets helpt. Een collega van mijn man liet zich in de lift ontvallen: “Ik heb net een bedrijf gekocht en wil graag meer weten over de geschiedenis van deze onderneming, maar waar vind je iemand die dat voor je uitzoekt?” Het was het begin van een constructieve klantrelatie en prettige samenwerking. Meer opdrachtgevers volgden: musea, bedrijven, stichtingen, verenigingen, een enkele particulier. Aan tal van projecten – stuk voor stuk tot ieders tevredenheid afgerond – leverde ik een bijdrage.
Plotseling zijn vijftien jaar voorbij en vier je een jubileum. Een goed moment om stil te staan, terug te kijken en vooruit te blikken. Het doet beseffen: zonder de inzet en collegialiteit van velen was dit niet gelukt. Daarom gaat mijn dank uit naar opdrachtgevers, medewerkers en collega’s die hebben bijgedragen aan het succes van mijn bedrijf, door zich open te stellen, vertrouwen te schenken, kennis en informatie te delen en mee te denken. Verbeelding omzetten in projecten en producten blijft ook voor de toekomst het motto.
Publiek, jong en oud, bereiken met geschiedenis, erfgoed en verhalen. Mijn missie: mensen enthousiasmeren en inspireren, historisch besef vergroten, bijdragen aan identiteitsvorming van mensen, bedrijven en instellingen blijft ongewijzigd van kracht.